Головна Останні новини19 Вересня, 2016р.
 Версія для друку

Обмеження щодо одержання подарунків

Опубліковано: 19.09.2016, 14:46

Одним із законодавчих обмежень для осіб, уповноважених на виконання функцій держави, та прирівняних до них осіб є обмеження щодо одержання подарунків, які визначені статтею 23 Закону України «Про запобігання корупції» (далі – Закон).

Якщо мова йдеться про органи та підрозділи цивільного захисту, то вказані обмеження безпосередньо стосуються:

- осіб начальницького складу,

- державних службовців,

- працівників (з якими укладається трудовий договір), які відповідно до займаних посад є посадовими особами у підрозділах-юридичних особах.

  Всіх, хто увійшли до вказаних категорій, узагальнимо під назвою «Співробітники».

У відповідності до статті 23 Закону, Співробітникам забороняється безпосередньо або через інших осіб вимагати, просити, одержувати подарунки для себе чи близьких Співробітнику осіб від юридичних або фізичних осіб:

1) у зв’язку із здійсненням Співробітником діяльності, пов’язаної із виконанням функцій держави або місцевого самоврядування;

2) якщо особа, яка дарує, перебуває в підпорядкуванні Співробітника.

Вказані Співробітники можуть приймати подарунки, які відповідають загальновизнаним уявленням про гостинність, крім випадків, передбачених частиною 1 статті 23 Закону, якщо вартість таких подарунків не перевищує одну мінімальну заробітну плату, встановлену на день прийняття подарунка, одноразово, а сукупна вартість таких подарунків, отриманих від однієї особи (групи осіб) протягом року, не перевищує двох прожиткових мінімумів, встановлених для працездатної особи на 1 січня того року, в якому прийнято подарунки.

Передбачене тут обмеження щодо вартості подарунків не поширюється на подарунки, які:

1) даруються близькими особами (тут «близькі особи» у значенні статті 1 Закону);

2) одержуються як загальнодоступні знижки на товари, послуги, загальнодоступні виграші, призи, премії, бонуси.

Подарунки, одержані вказаними Співробітниками, як подарунки державі, Автономній Республіці Крим, територіальній громаді, державним або комунальним підприємствам, установам чи організаціям, є відповідно державною або комунальною власністю і передаються органу, підприємству, установі чи організації у відповідності до «Порядку передачі дарунків, одержаних як подарунки державі, Автономній Республіці Крим, територіальній громаді, державним або комунальним установам чи організаціям», який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2011 № 1195.

Також, частиною 4 статті 23 Закону визначено, що рішення, прийняте Співробітником на користь особи, від якої вона чи близькі особи Співробітника отримали подарунок, вважаються такими, що прийняті в умовах конфлікту інтересів, і на ці рішення розповсюджуються положення статті 67 Закону.

Згідно статті 718 Цивільного кодексу України (далі – ЦК України)  дарунком можуть бути рухомі речі, в тому числі гроші та цінні папери, а також нерухомі речі. Дарунком можуть бути майнові права, якими дарувальник володіє або які можуть виникнути у нього в майбутньому.

Сторонами у договорі дарування можуть бути фізичні особи, юридичні особи, а в певних випадках – держава Україна, Автономна Республіка Крим,  територіальна громада (стаття 720 ЦК України).

Усна форма договору, відповідно до статті 719 ЦК України,  передбачена для дарування предметів особистого користування та побутового призначення. Договір дарування майнового права та договір дарування з обов'язком передати дарунок у майбутньому укладається у письмовій формі. У разі недодержання письмової форми цей договір є нікчемним.

Також статтею 722 ЦК України визначено, що право власності обдаровуваного на дарунок виникає з моменту його прийняття. Якщо дарунок направлено обдаровуваному без його попередньої згоди, дарунок є прийнятим, якщо обдаровуваний негайно не заявить про відмову від його прийняття. Прийняття обдаровуваним документів, які посвідчують право власності на річ, інших документів, які посвідчують належність дарувальникові предмета договору, або символів речі (ключів, макетів тощо) є прийняттям дарунка.

За порушення встановлених законом обмежень щодо одержання подарунків для Співробітників передбачено адміністративну відповідальність за статтею 172-5 Кодексу України про адміністративні правопорушення. Таким чином, факт порушення будь-якого із вищевказаних обмежень чи заборон щодо одержання подарунків кваліфікується у відповідності до чинного законодавства як адміністративне правопорушення, пов’язане з корупцією. 

 

 

Начальник сектору з питань запобігання та виявлення корупції

ГУ ДСНС України у Дніпропетровській області

Віктор П’ятак


   
Останні новини
15 Липня18:00 Томаківський район : профілактичний рейд серед населення
15 Липня17:55 Криворізький район: рятувальники провели профілактичні бесіди з вихованцями дошкільного закладу
15 Липня16:59 м. Дніпро: проведено спільну координаційну нараду
15 Липня16:33 м. Кривий Ріг: рятувальники відпрацювали правильність алгоритму дій у разі ДТП
15 Липня16:25 Петриківський район: рятувальники провели навчальну бесіду із дошкільнятами
15 Липня16:23 м. Покров: фахівці рятувальної справи провели рейд екосистемами
15 Липня16:18 м. Кривий Ріг: рятувальники поспілкувалися з літніми жителями одного з районів міста
15 Липня16:15 Апостолівський район: співробітники ДСНС та Національної поліції продовжують проводити профілактичні рейди
15 Липня16:12 Покровський район: надзвичайники провели виступ у трудовому колективі
15 Липня16:08 м. Марганець: профілактика у житловому секторі
15 Липня12:23 м. Дніпро: в медіа-центрі «Інформатор» проведено прес-конференцію про надзвичайні події за минулий тиждень (ФОТО. ВІДЕО)
15 Липня12:04 Дніпро: за підтримки GIZ рятувальники лагодять пожежну частину
15 Липня06:06 Шановні громадяни! Не спалюйте суху рослинність. Бережіть довкілля.
14 Липня08:26 Широківський раойн: фахівці ДСНС провели рейд щодо запобігання пожеж у побуті
13 Липня12:27 Нікопольський район: людей з інвалідністю навчали діям у екстрених випадках
Останні новини