Головна Останні новини13 Липня, 2012р.
 Версія для друку

Стадії провадження у справах про адміністративні корупційні правопорушення

Опубліковано: 13.07.2012, 09:24

Діяльність учасників провадження у справах про адміністративні корупційні  правопорушення (статті 172-2 – 172-9 КУпАП) розвивається у часі як послідовний ряд пов'язаних між особою процесуальних дій щодо реалізації прав та взаємних обов'язків. Весь процес складається з кількох фаз розвитку, що змінюють одна одну. Їх прийнято називати стадіями. Розв'язання завдань кожної стадії оформлюється спеціальним процесуальним документом, який ніби підсумовує діяльність. Після прийняття такого акта розпочинається нова стадія. Стадії органічно пов'язані між собою; наступна, як правило, починається лише після того, як закінчена попередня, на новій стадії перевіряється те, що було зроблено раніше.

Провадження у справах про адміністративні корупційні правопорушення має чотири стадії: адміністративне розслідування; розгляд справи; перегляд постанови; виконання постанови.

На першій стадії спеціально уповноваженим суб’єктом у сфері протидії корупції   з'ясовується факт вчинення та обставини правопорушення; дані про винуватця; складається протокол. На другій — суд розглядає протокол з доданими матеріалами і приймає постанову. На третій (необов’язкова стадія) постанова може бути оскаржена громадянином, опротестована прокурором. Ця стадія закінчується прийняттям рішення про скасування, зміну, або залишення постанови в силі. Четверта — виконання постанови. Розпочинається відразу після її прийняття або після розгляду скарги, протесту.

Кожна стадія складається з окремих етапів, що являють собою групи взаємопов'язаних дій. Система стадій і етапів провадження може бути представлена таким чином:

1. Адміністративне розслідування: а) порушення справи; б) встановлення фактичних обставин; в) процесуальне оформлення результатів розслідування; г) направлення матеріалів для розгляду за підвідомчістю;

2. Розгляд справи: а) підготовка справи до розгляду і заслуховування; б) заслуховування справи; в) прийняття постанови; г) доведення постанови до відома;

3. Перегляд постанови: а) оскарження, опротестування постанови; б) перевірка законності постанови; в) винесення рішення; г) реалізація рішення;

4. Виконання постанови: а) звернення постанови до виконання; б) безпосереднє виконання.

Розглянемо послідовність конкретних дій та етапів на кожній стадії провадження.

Адміністративне розслідування.

Дана стадія провадження у справах про адміністративні корупційні правопорушення є початковою і являє собою комплекс процесуальних дій, спрямованих на встановлення обставин провини, їх фіксування і кваліфікацію. У цій стадії створюється передумова для об'єктивного і швидкого розгляду справи, застосування до винного передбачених законом заходів впливу.

Стадія розслідування починається з етапу порушення адміністративної справи. Підставою порушення адміністративної справи і провадження розслідування є вчинення особою діяння, що має ознаки адміністративного корупційного правопорушення.

Порушенню справи передує одержання інформації про діяння, що має ознаки провини. Така інформація, одержана у будь-якій формі, є приводом до порушення адміністративної справи. Правове значення приводу до порушення і розслідування справи полягає у тому, що він викликає громадську публічну діяльність повноважних органів, у даному випадку - спеціально уповноважених суб’єктів у сфері протидії корупції, тобто вимагає від цих органів відповідної реакції на сигнал про скоєння діяння. Приводами до порушення і розслідування адміністративних справ можуть бути заяви громадян, повідомлення представників громадськості, установ, підприємств і організацій, преси та інших засобів масової інформації, а також безпосереднє виявлення провини уповноваженою особою спеціально уповноваженого суб’єкту у сфері протидії корупції.

Останній привід відрізняється від інших перш за все тим, що питання про порушення адміністративної справи вирішується за власною ініціативою осіб, що здійснюють адміністративний нагляд. Тут немає зовнішнього спонукаючого початку, поштовху до того, щоб ці особи зайнялися вирішенням питання. Даний привід має такі характерні особливості: а) безпосередній розсуд ніде не фіксується, а тому не завжди піддається контролю; б) припущення про провину виникає лише у свідомості уповноваженої особи, і у разі підтвердження такого припущення немає потреби офіційно спростувати його винесенням будь-якого спеціального документа; в) безпосереднє виявлення уповноваженою особою адміністративного правопорушення не є перешкодою для подальшого його розслідування цим суб'єктом.

Наступний етап — встановлення фактичних обставин у справі. Його сутність полягає у провадженні дій, спрямованих на збирання доказів, які підтверджують або спростовують винуватість у вчиненні правопорушення.

Фактичні обставини вчиненої провини можна поділити на дві групи: а) обставини, що мають безпосереднє значення для вирішення питання про наявність або відсутність складу провини; б) обставини, що перебувають за рамками складу правопорушення, але мають значення для індивідуалізації відповідальності.

Вони можуть бути встановлені різними способами: опитуванням осіб, що володіють інформацією, яка має значення для справи (правопорушники, потерпілі, свідки, експерти); проведенням експертизи; освідчуванням; вилученням, наприклад, документів; знаходженням речових доказів на місці вчинення правопорушення; огляду тощо. Всі встановлені обставини фіксуються у відповідних процесуальних документах. Такими документами є пояснення, висновки, акти, протоколи. На цьому завершується етап установлення фактичних обставин.

Етап процесуального оформлення результатів розслідування починається з аналізу зафіксованих у перелічених документах всіх обставин у справі і завершується складанням протоколу про адміністративне правопорушення повноважною на те особою (ст. 255 КУпАП). Саме протокол є процесуальним документом, що фіксує закінчення розслідування.

Протокол про адміністративне корупційне правопорушення не належить до документів відносно вільної форми, таких як, приміром, пояснення або акт. Закон (ст. 256 КУпАП) встановлює обов'язковий перелік відомостей та атрибутів, які повинні в ньому міститися. Вони поділяються на три групи.

По-перше, це відомості, що стосуються обставин вчинення адміністративного правопорушення. В протоколі вказується місце, дата і суть вчиненої провини. В обов'язковому порядку точно вказується стаття КУпАП (у даному випадку зі               статей 172-2 – 172-9), що передбачає адміністративну відповідальність за дане корупційне правопорушення. У випадку вилучення у порушника предметів або документів до протоколу вноситься відповідний запис.

По-друге, це відомості про особу правопорушника: прізвище, ім'я, по батькові, вік, рід занять, матеріальне становище, місце проживання і роботи, документ, що по­свідчує особу (паспорт або інший документ).

По-третє, це відомості, що стосуються форми протоколу. Тут вказуються дата і місце його складення, прізвище і посада укладача (відсутність відомостей про укладача протоколу робить його дефектним, оскільки невідомо, чи складений він повноважною на те особою чи ні); прізвище і адреса свідків і потерпілих, якщо вони є.

Протокол скріплюється рядом підписів. Насамперед він має бути підписаний особою, що його склала, і правопорушником. При наявності свідків і потерпілого протокол підписується також цими особами. Особі, що притягається до відповідальності, треба роз'яснити її права і обов'язки, передбачені ст. 268 КУпАП, про що робиться відмітка в протоколі. Вона має право ознайомитися із змістом протоколу, внести в нього власні пояснення, підписати його або відмовитися від підпису і вказати мотиви відмови, надати пояснення або зауваження щодо змісту протоколу, які до нього додаються. Відмова правопорушника підписати протокол не зупиняє подальшого руху справи, але він має бути зафіксований спеціальним записом.

У разі вчинення провини групою осіб протокол складається на кожного порушника окремо. Складення одного протоколу на всіх правопорушників не дає змоги конкретизувати звинувачення, що ставиться кожному з них, і позбавляє можливості прямо в протоколі дати свої пояснення щодо суті провини. Цим обмежується право особи на захист у разі притягнення її до адміністративної відповідальності.

На завершальному етапі першої стадії провадження, відповідно до ст. 257 КУпАП,  протокол про вчинення адміністративного корупційного правопорушення разом з іншими матеріалами у триденний строк з моменту його складення надсилається до місцевого загального суду за місцем вчинення корупційного правопорушення. Також особа, яка склала протокол про вчинення адміністративного корупційного правопорушення, одночасно з надісланням його до суду надсилає прокурору, органу державної влади, органу місцевого самоврядування, керівникові підприємства, установи чи організації, де працює особа, яка притягається до відповідальності, повідомлення про складення протоколу із зазначенням характеру вчиненого правопорушення та норми закону, яку порушено.

Начальник сектору з питань запобігання та протидії корупції

ГТУ МНС України у Дніпропетровській області

полковник служби цивільного захисту

Ігор Дмитрієв


   
Останні новини
24 Червня15:06 Рятувальники Петриківщини привітали з 70-річним ювілеєм колишнього керівника підрозділу - Миколу Денисенко
23 Червня17:19 м. Кам’янське: рятувальники закликали людей бути обережними під час відпочинку на воді та розповіли правила перебування в лісових масивах
22 Червня18:19 м. Кам’янське: відбулись спеціальні об’єктові тренування рятувальників на заводі мінеральних добрів
22 Червня18:08 м. Синельникове: співробітники Служби порятунку «101» провели профілактичне відпрацювання щодо правил безпечного
22 Червня18:08 Дніпропетровська область: у Кривому Розі визначено переможців міжрегіональних змагань на кубок "Дружба пожежних-рятувальників"
22 Червня18:00 Верхньодніпровський район: рятувальники провели роз’яснювальні бесіди щодо безпечного відпочинку на воді
22 Червня12:48 м. Павлоград: проведено тактико-спеціальні навчання в торгівельно-розважальному комплексі
22 Червня10:54 м. Дніпро: рятувальники відвідали відкритий семінар провідного інструктора з Армії оборони Ізраїлю
21 Червня16:04 Павлоградський район: рятувальники прийняли участь у виїзному засіданні колегії
21 Червня15:47 м. Кривий Ріг: розпочалися міжрегіональні особисто-командні змагання з пожежно-прикладного спорту
21 Червня15:34 м. Марганець: співробітники ДСНС нагадали мешканцям міста про додержання пожежної безпеки в екосистемах
21 Червня14:59 м. Нікополь: рятувальники завітали до переселенців
21 Червня08:19 м. Кривий Ріг: прибули команди-учасники міжрегіональних особисто-командних змагань з пожежно-прикладного спорту та відбулося засідання мандатної комісії
20 Червня21:49 м. Дніпро: рятувальники завітали у гості до дітлахів модульного містечка з нагоди відзначення Всесвітнього дня біженців
20 Червня19:20 м. Жовті Води: вогнеборці закликають громадян дотримуватись правил пожежної безпеки
Останні новини